Investeren in E-sports

Nieuwe game-apparaten in combinatie met de vooruitgang van bestaande gadgets hebben de weg vrijgemaakt voor de game-industrie om de komende jaren nieuwe hoogten te bereiken in termen van marktwaarde.

Gamers zijn de afgelopen tien jaar verwend met keuzes, aangezien game-uitgevers gametitels op meerdere platforms hebben uitgebracht, waaronder mobiele apparaten, personal computers (pc’s), tablets en consoles.

Dus hoe kunnen investeerders betrokken raken en mogelijk winst maken in deze opwindende en zich snel ontwikkelende ruimte? Lees verder voor een kijkje in de digitale game-industrie, inclusief wat het lucratief maakt en welke beleggers in aandelen en exchange-traded funds (ETF’s) misschien willen overwegen.

Manieren om te investeren in gaming: een snelgroeiende markt
Newzoo, een aanbieder van gaming- en esports-analyses, stelt in een recent rapport dat de wereldwijde gaming-economie in 2020 $ 159,3 miljard zal bedragen.

China en de VS vertegenwoordigen de grootste markten voor gamers, goed voor bijna de helft van de totale consumentenbestedingen. Vooruitkijkend, voorspelt Newzoo dat de wereldwijde gamingmarkt een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 8,3 procent zal doormaken om in 2023 de 200,8 miljard dollar te overschrijden.

Impact Corona /Covid

Dit jaar waren de COVID-19-vergrendelingsmaatregelen een belangrijke motor achter de explosieve groei van de consumentenbestedingen aan gaming voor het jaar, vooral in de sector van mobiele games.

“Alle gamesegmenten zagen een toename in betrokkenheid en inkomsten als gevolg van de COVID-19-maatregelen, maar mobiel gamen zag de grootste toename”, aldus Newzoo. Verwacht wordt dat mobiel gamen in 2020 48 procent van de wereldwijde gamingmarkt voor zijn rekening zal nemen, met een omzet van 77,2 miljard dollar voor een groei van meer dan 13,3 procent op jaarbasis.

Gemakkelijkere toegang tot smartphones en door coronavirus veroorzaakte sluitingen voor pc-gamingcafés zijn twee redenen waarom de sector mobiele games meer groeit in vergelijking met pc-gaming of console-gaming.

In 2020 zal console-gaming naar verwachting groeien met meer dan 6,8 procent jaar-op-jaar tot 45,2 miljard dollar; ondertussen zal pc-gaming naar verwachting met 4,8 procent jaar-op-jaar groeien tot 36,9 miljard dollar. De lancering van gameconsoles van de volgende generatie door grote bedrijven in de ruimte aan het einde van het jaar zal naar verwachting de algehele marktgroei in 2021 stimuleren.

Manieren om te investeren in gaming: de allure van esports
Hoewel de digitale game-industrie tal van onderverdelingen heeft, is het de populaire esports-arena die naar verwachting de snelste groei zal zien.

Research and Markets verwacht dat deze sector vanaf 2020 een CAGR van 18,19 procent zal doormaken en in 2024 een totale waarde van 2,40 miljard dollar zal bereiken. Het bedrijf schrijft deze indrukwekkende groei toe aan het stijgende aantal internet- en smartphonegebruikers over de hele wereld, evenals aan de “toenemende acceptatie van virtual reality en augmented reality in de game-industrie.”

De drie marktsegmenten met de hoogste inkomsten in de esports-industrie zijn sponsoring, mediarechten en reclame. Wat geografische gebieden betreft, zijn Noord-Amerika, de regio Azië-Pacific en Europa verantwoordelijk voor het leeuwendeel van de inkomsten van de sector, dankzij het hogere besteedbare inkomen van hun inwoners en de snellere acceptatie van smartphones.

Hoewel de COVID-19-pandemie de esports-markt en spelletjes heeft geholpen door de gamerpopulatie te vergroten, heeft het een negatieve invloed gehad op de markt als het gaat om live-evenementen. Dit heeft ertoe geleid dat analisten van Newzoo hun vooruitzichten voor de wereldwijde export van esports voor 2020 hebben verlaagd van bijna 1 miljard dollar naar 950,3 miljoen dollar.

Toch merkt het bedrijf op dat de vraag naar esports-producten en live-evenementen sterk blijft en dat sommige toekomstgerichte bedrijven in de branche manieren vinden om zich aan te passen aan het nieuwe normaal. “Gederfde inkomsten uit sommige streams kunnen op andere gebieden worden terugverdiend, omdat sommige bedrijven slimmer worden over de verschuiving naar digitaal”, zegt Newzoo.

Lees hier verder