Wat is een holowall en wat kun je ermee?

Holografische projecties zijn in opmars en worden breed ingezet om betrokkenheid te creëren. Steeds meer bedrijven investeren in innovatieve oplossingen waarbij holografische projectie voor meer klantbetrokkenheid en dus ook meer omzet moet zorgen. Denk bijvoorbeeld aan holoboxen die in de etalages van winkels staan of die je in winkelcentra tegen het lijf loopt. Er is een andere oplossing waarmee je nog grootschaliger kunt uitpakken: de holowall. Maar wat is het en wat kun je ermee?

Wat is een holowall?

Holowall is een begrip waarmee wordt aangeduid dat je bijvoorbeeld een complete muur of zelfs de gevel van een gebouw kunt voorzien van holografische projecties. Je hebt misschien al een keer de innovatieve reclame van Nike gezien. Of die van Netflix. Waarbij schoenendozen en beroemde personages uit hitseries van de streamingdienst uit de muur lijken te komen en op je afkomen. Dat zijn nu goede voorbeelden van hoe deze wordt ingezet om het publiek te imponeren, enthousiasmeren en tegelijkertijd ook te vermaken. Want zeg nu zelf, zo’n gigantische sneaker die je op afkomt maakt veel meer indruk dan die bekende productvideo’s die je al tig keer hebt gezien.

Hoe groot is een holowall?

In theorie zitten er geen beperkingen aan  het formaat van de holowall die wordt opgebouwd uit losse holografische projectoren die door middel van een stukje innovatieve software worden gesynchroniseerd. Wil je de gevel van een gebouw voorzien van een grote holografische projectie? Dat is dus geen probleem, maar je moet er wel rekening mee houden dat hoe meer projectoren er nodig zijn, des te hoger de investering wordt. Op zich is daar niets mis mee, want het is bewezen dat je met een holografische projectie veel meer indruk maakt dan met traditionele marketing, zoals advertenties op het internet en productvideo’s op YouTube.

Wanneer zet je deze marketingtool in?

De holowall is interessant op het moment dat je daar ook de content voor hebt. Heb je iets unieks in handen, zoals bijvoorbeeld Nike dat heeft met een nieuwe line-up sneakers? Dan is het zeker een overweging waard om aan de slag te gaan. Je maakt ongetwijfeld indruk op het publiek en je kunt op die manier klanten enthousiasmeren en overtuigen om het product te kopen. 

Daarnaast geniet je ook nog van bijkomstige voordelen, want door het feit dat ze nog niet in overvloed worden ingezet, is het op dit moment een uniek verschijnsel dat door voorbijgangers dan ook maar al te graag wordt vastgelegd. Met als resultaat dat er filmpjes viral gaan met unieke holowalls in de hoofdrol. Feitelijk hoef je voor die extra exposure niets te doen, behalve investeren in deze techniek en goede content die erop wordt afgespeeld.

Is dit de toekomst?

De grote vraag is of dit een hype of toekomst is, maar door een overvloed aan traditionele marketing staat het buiten kijf dat unieke oplossingen, zoals de holowall, voor een onderscheidend vermogen zorgen. Ondanks dat het nu alleen nog is weggelegd voor grotere organisaties met meer marketingbudget, is het goed denkbaar dat binnen enkele jaren een holobox of holowall een veelgebruikte tool wordt.