Als het linkprofiel van je concurrentie laag tot medium is en je weet op te vallen met een goede link uit een krant of een zeer gezaghebbende thematische webpagina, dan kun je opvallen in de SERPS. Het analyseren van de concurrentie in de top 5 voor jouw zoekwoord en zelfs in de top 10, is essentieel om jouw patroon van links en ankerteksten vast te stellen.
Houd rekening met de ankers van jouw sector om te bepalen welke het beste is voor jouw geval. Er is geen vast patroon vergelijkbaar met een niche of sector of aanbevolen percentages die je op een webpagina kunt toepassen.
Zelfs met het bovenstaande is het waar dat het geen kwaad kan om alle soorten ankerteksten te hebben: merk (je kunt persberichten gebruiken), url, longtails en zelfs exacte trefwoorden.
Oog voor Google
Het repliceren en verbeteren van de linkbuilding strategie van jouw concurrenten is wellicht in orde, maar dit kan op elk moment veranderen. Onthoud dat Google zijn algoritme verbetert en van tijd tot tijd wijzigingen aanbrengt.
Er wordt niet te veel over gesproken, maar het is ook interessant om de meta title tag toe te voegen aan de links waar je dat kan (bijvoorbeeld in je PBN). Waarom? Omdat je een titel aan die link plaatst en wanneer de gebruiker de muis over de hyperlink plaatst, zullen ze die aanvullende informatie bekijken.
On page SEO
Wees voorzichtig, want het up-to-date hebben van de SEO On Page en jouw interne pagina’s goed geoptimaliseerd houden, evenals correct gelinkt, is een voordeel als het gaat om het positioneren van jouzelf voor een specifiek zoekwoord.
Interne SEO gaat hand in hand met linkbuilding en het is belangrijk op te merken dat het hebben van de beste links je niet veel zal helpen als jouw SEO On Page en jouw interlinking op een laag pitje staan.
Welke backlinks plaats ik als eerste?
Naast de links van sociale netwerken, raden we aan dat de eerste links van je linkbuilding-strategie afkomstig zijn van het merk (naam van je website, project of bedrijf), domein en URL. Vervolgens kun je trefwoorden, verwante woorden, synoniemen en longtails toevoegen, zowel aan de startpagina als aan de verschillende pagina’s waaruit jouw website bestaat.
En het is dat dit laatste punt van cruciaal belang is, omdat je normaal gesproken geen enkel trefwoord wilt positioneren: je wilt backlinks naar bepaalde URL’s van jouw webpagina.
Dit laatste punt is van bijzonder belang in e-commerce of online winkels om productcategorieën of berichten van een bedrijfsblog te positioneren. In het geval van berichten kun je links en verkeer krijgen en het naar een bepaald product sturen dat op natuurlijke wijze wordt gepromoot binnen dat bericht dat je gaat plaatsen.
SEO strategie
Om te stijgen in de ranking van Google moet je precies weten wat je doet. Kijk voor een goede strategie op Seeders.nl.